نظرانداز کرکے مرکزی مواد پر جائیں

مذہبی صداقت اور عصری تقاضے

]حق کے متلاشی ایک صاحب سے مذہب کے موضوع پر ان باکس میں درج ذیل گفتگو ہوئی جسے میں افادہ عام کے تحت شیئر کر رہا ہوں. ان صاحب سے اجازت لے لی ہے اور ان کا نام بدل دیا گیا ہے. مشتملات میں کہیں کہیں بقدر ضرورت حذف و اضافہ کیا گیا ہے[

زید: محترم طارق صدیقی صاحب, فلسفیانہ موشگافیوں میں جائے بغیر ایک سیدھے سادے سوال کا سادہ سا جواب درکار ہے۔ کون سا مذہب سچا ہے؟  اگر اسلام تو کونسا فرقہ ؟ اسلام پر ہماری سوئی اٹکنے کی وجہ اس کے علاوہ اور کیا ہو سکتی ہے کہ ہم غلطی سے اس مذہب میں پیدا ہو گئے اور اب عادتاً اسی کو بہتر اور شاید سچ سمجھتے ہوں؟
طارق صدیقی: ہم کسی بھی مذہب میں پیدا ہوں, اب مذہب کا کام سائنسی صداقتوں کا بیان نہیں ہے. پہلے بھی اور اب بھی مذہب کا وظیفہ یہ تھا کہ وہ انسان کے مابعدموت سے متعلق سوالوں کا ایسا جواب فراہم کر دے تاکہ انسان ایک قوم اور جماعت کی شکل میں متحد ہو جائیں اور اسی دنیا کی زندگی میں ایک دوسرے کے کام آ سکیں جس کے نتیجے میں وہ مابعد موت نجات, نروان, یا جنت حاصل کر سکیں. جو اطمینان بخش جواب مذہبی رہنماؤں نے پہلے فراہم کیے, وہ جدید ترین سائنسی تحقیقات کے سبب مشکوک ہوئے, جس کے سبب مذہبی حقانیت کی بنیاد پر اٹھا ہو اجتماعی نظام متزلزل ہوگیا. پھر اس اجتماعیت کے تحفظ کے لیے منقولات مذہبی کی تجددپسندانہ تاویلات شروع ہوئیں, اور کیسے بھی یہ ثابت کیا گیا کہ ہماری مذہبی کتب میں درج ایک ایک جملہ حق ہے.
مذہب کا مقصد مابعد موت نجات کے مسئلے پر انسان کو ایک ایسا عقیدہ فراہم کرنا ہے جس پر ایمان لا کر وہ اپنی دنیاوی زندگی میں چین سے جی سکے اور بزرگوں سے بار بار ایسے سوال نہ کرے کہ ہم کون ہیں, کہاں سے آئے ہیں, کہاں جائیں گے, اور مرنے کے بعد ہمارا کیا ہوگا. یہ سوالات پہلے ہی اتنے پریشان کن ہیں اور اس پر موت کا اذیت ناک تصور, ذرا ملاحظہ فرمائیے کہ ایک انسان کے سامنے اگر مذہبی عقائد نہ پیش کیے جاتے تو وہ کتنا بے چین رہتا. خود آپ کے اندر جو بے چینی پائی جاتی ہے, اس کو بھی ذہن میں رکھیں, اور یہ بھی ذہن میں رکھیں کہ میں بھی ان سوالات سے بےچین ہوں. مذہب کا اتنا مطالعہ کرنے کے بعد بھی مجھ جیسا ایک شخص سوالوں سے حیران و پریشان رہتا ہے, اس سے معلوم ہوتا ہے کہ جو کام فلسفہ کا ہے وہی مذہب کا بھی ہے, یعنی تجسس کی تشفی, البتہ مذہب ایک اور شئے فراہم کرتا ہے وہ ہے سکون قلب جو فلسفہ فراہم نہیں کر سکتا. سکون قلب کے لیے کسی دوسرے کی گارنٹی چاہیے, جو فلسفی کو اپنی فلسفیانہ کاوشوں کے ذریعے حاصل نہیں ہو سکتی. لیکن مذہب اپنے فرمودات کی پوری ضمانت لیتا ہے کہ وہ جو کچھ کہہ رہا ہے, وہ سرتاسر حق و صداقت ہے اور اگر اس پر ایمان لاؤگے تو فلاح یا نجات پاؤگے. لیکن جیسے ہی ہم مذہبی معتقدات پر ایمان لانے لگتے ہیں, جدید سائنسی و اخلاقی تیقنات سے آڑے آتی ہیں اور اگر ہم اس کے باوجود کسی نہ کسی طرح مذہبی متن کی تاویل کے ذریعے اپنے مذہب کو عصری تقاضوں سے ہم آہنگ کرنے کے بعد ایمان لے آئیں تو اس کے نتیجے میں علمی پسماندگی کا شکار ہو کر رہ جاتے ہیں. کیونکہ عصری تقاضے ہمیشہ علمی بنیادوں پر بدلتے رہتے ہیں, اور ایک دور کے عصری تقاضوں سے ہم نے اپنے مذہب کو ہم آہنگ کیا نہیں کہ اگلے دور کے عصری تقاضے ہمارے سامنے منہ بائے کھڑے ہو جاتے ہیں اور اس طرح ہم یکے بعد دیگرے ہر دور کے عصری تقاضے کے مطابق اپنے مذہب کو توڑ مروڑ کر حق ثابت کرنے میں لگے رہتے ہیں.
زید: طارق بھائی۔۔ آپ نے بہت خوبصورت جواب دیا ہے۔ مجھے آپ کے دلائل سے صد فیصد اتفاق ہے۔ مگر وہی بات کہ جب ذہنی اور روحانی قسم کی بے چینی ہوتی ہے کہ ایک ہی مذہب سامنے آتا ہے جو ہمارا پیدائشی مذہب ہے۔ کسی مذہب کے بارے میں سوچیں بھی تو وہ اپنے مذہب سے زیادہ مضحکہ خیز معلوم ہوتا ہے۔
حقیقت یہی ہے کہ مذہب ایسے لاینحل سوالات کا ریڈی میڈ جوابات مہیا کردیتا ہے جو ایک عام انسان کو اس وقت تک مطمئن کردیتے ہیں جب تک اس کو یہ معلوم نہیں ہوتا کہ یہ سب مذہب کا "کھیل" ایک منظم سماج کی تشکیل اور کنٹرول کیلئے رچایا گیا ہے۔
ایسے معاشرے جن میں لوگوں کی اکثریت نے مذہب کو پس پشت ڈال دیا ہے, ان میں پیدا ہونے والے بچوں کو شاید ہماری طرح اس قسم کے ذہنی اضطراب سے نہیں گزرنا پڑتا ہو گا. لیکن ہمارے ہاں پہلے پہل خوب ٹھونس کر مذہب ذہن میں ڈالا جاتا ہے۔۔ جب ہم بڑے ہو کر کچھ سمجھ دار ہو کر اس کی مضحکہ خیز باتوں پر سوال اٹھانا شروع کرتے ہیں تو نہ ہی مذہب کے طوق کو پوری طرح اپنے گلے سے اتار پاتے ہیں اور نہ ہی اس کے بغیر چین پڑتا ہے۔
طارق صدیقی: مذاہب کو انسانوں کی طرح سمجھنا چاہیے, جس طرح ہر انسان کی شخصیت اپنے زمان و مکاں اور حالات کی زائیدہ و پروردہ ہوتی ہے, اسی طرح مذاہب بھی اپنے مخصوص حالات میں وجود میں آتے اور متشکل ہوتے رہتے ہیں.یہ ایک ارتقائی عمل ہوتا ہے جس کو اگر صحیح خطوط پر گامزن رکھا جائے تو مذہب میں نکھار پیدا ہو جاتا ہے ورنہ ان میں بگاڑ پیدا ہوتے دیر نہیں لگتی. ذرا غور کیجیے کہ وہ کیسا مذہب رہا ہوگا جس میں انسانوں کی بلی دی جاتی رہی ہوگی؟ ایسے مذہب کا ارتقا بالکل غلط خطوط پر ہوا اور وہ تقریباً نیست و نابود ہو گئے.
ہمارا جو مذہب اسلام ہے, اس کے ارتقا کی ضرورت بھی ہے, لیکن اس کا طریقہ یہ نہیں ہو سکتا کہ ہم پہلے اسلام کا ایک سنہرا ماضی تخلیق کریں, اور یہ فرمائیں کہ ہمارے ہاں تو رجم اور قتل مرتد کی سزا دی ہی نہیں جاتی تھی, اور نہ ہمارے ہاں تصویر حرام تھی, اور نہ عورتوں کی حکمرانی کی ممانعت تھی. اور یہ کس قدر مکروہ بات ہے کہ ہم اپنے ایسے نتائج کو مذہبی و تاریخی کتب سے ثابت کرنے لگیں کہ "ہمارے اسلام میں یہ سب نہیں ہے" اور یہ اسلام کے متعلق مغرب کا جھوٹا پروپگنڈا ہے. کل تک جو دعوتی اقامتی حضرات سنت اور حدیث کی حجیت کا راگ الاپ رہے تھے, آج وہ سوائے قرآن کے کسی اور چیز کو معتبر ماننے کے لیے تیار نہیں.
اور قرآن میں تعبیر کی گنجائش اس حد تک ہے کہ اس میں سے جمہوری نظام کی دلیل برآمد کر لو, اور چاہو تو بادشاہت کا جواز نکال دو. عورتوں کی حکمرانی بھی اس سے ثابت کردو (ملکہ سبا) اور ان کو مردوں کی ماتحتی میں بھی لے آؤ. اسلام کی فطرت میں قدرت نے لچک دی ہے. میں بھی مانتا ہوں کہ اسلام ایک لچیلا مذہب ہے, لیکن دور از کار تعبیرات کا اسلام سے کوئی سروکار نہیں.
زید: مجھ ایسے لوگ جنہوں نے مذہب کی پابندیوں کو ہوش سنبھالتے ہی سہا ہے ۔۔۔ تصویر اتروانے کی پابندی سے لیکر   گھر میں دجالی فتنہ قرار دیکر ٹی وی نہ رکھنے کی پابندی تکـ ۔۔۔ بنک کی نوکری کرنے والے کے گھر کھانا پینا ناجائز کے فتووں سے لیکر اسی بینکاری کو اسلامی نام دیکر مولویوں کو موٹی تنخواہوں پر کام کرتے دیکھنے تک ـ۔۔۔۔پھر کوئی اٹھتا ہے اور کہتا ہے کہ بھیا ۔۔۔ ٹی وی پر پابندی تو اسلام نے کبھی لگائی ہی نہیں  ۔۔۔تصویر اتروانے کے حرام کا فتوی بھی محض چند علماء کی ذاتی رائے تھی ۔۔ وغیرہ وغیرہ   ۔۔۔ پھر ہمارا خون نہ کھولے تو اور کیا ہو؟ 

طارق صدیقی: یہ آپ اسلام پسند مابعدمودودیوں بالخصوص غامدیوں اور رمضانیوں سے پوچھیے کہ آخر وہ اتنا صریح جھوٹ کیوں بول رہے ہیں کہ اسلام میں یہ سب نہیں تھا؟ تو ان کے نزدیک پہلے ہی ایک جواب تیار ہوگا کہ اسلام کو پہلے غلط سمجھا گیا تھا, اور اب ہم اس کو صحیح سمجھ رہے ہیں... آپ ان سے پوچھیے کہ پھر تو غامدی کو عہد رسالت و خلافت کے فوراً بعد پیدا ہونا چاہیے تھا تاکہ وہ ائمہ مجتہدین کو قرآن و سنت کی تعبیر کا صحیح طریقہ بتاتے, نعوذ باللہ. اب یہ کتنی سیدھی اور سچی بات ہے, لیکن ایک مابعدمودودی اسلام پسند کبھی اس بات کو تسلیم نہیں کر سکتا.
زید: درست! مگر یہ ڈھٹائی محض مابعد مودودی اسلام پسندوں یا غامدی کے ہاں ہی نہیں بلکہ دیوبندی/ تبلیغی جماعت والوں کے ہاں بھی پائی جاتی ہے ۔۔۔میرا تبلیغی جماعت والوں سے بچپن سے ہی قریب تعلق رہا ہے۔ یہ لوگ تصویر/ویڈیو/ٹی وی کے سخت مخالف تھے ۔ یہ فخر سے کہتے تھے کہ ہم اخبار، ٹی وی ، اشتہار، بینر وغیرہ استعمال نہیں کرتے کیونکہ صحابہ نے ان کو استعمال نہیں کیا۔ ہماری مارکیٹنگ صحابہ کی طرز پر صرف "word of mouth" سے چلتی ہے۔مگر اب ان کے سرخیل مولانا  ۔۔۔باقاعدہ ذاتی سٹوڈیو بنائے ہوئے ہیں جہاں ویڈیوز ریکارڈ ہوتی ہیں۔ کچھ سالوں سے ٹی وی پر بھی پروگرام شروع کر دئے گئے ہیں۔ دوسرے تبلیغی مراکز سے بھی ویڈیو بیانات ریکارڈ کئے جاتے ہیں اور ایک آنلائن دیوبندی مکتب فکر سے وابستہ ٹی وی چینل "Message" سے نشر کئے جاتے ہیں۔ میں جب یہی سوال اپنے بڑے تبلیغی بھائی سے پوچھتا ہوں تو "گستاخ " علماء پر اعتراض اٹھانے والا بدبخت " کا خطاب پاتا ہوں ۔۔۔اب یہ حال ہے کہ انہوں نے میرا مکمل سوشل بائیکاٹ کر دیا ہے۔
طارق صدیقی: دیوبند کا اصل فتوی اب بھی وہی ہے, اور اصلاً ڈیجیٹل تصاویر کا حکم بھی وہی ہے, اگر وہ ایسا کر رہے ہیں تو اس کہ نوعیت عملی و اضطراری ہے. لیکن اگر واقعی ان میں سے بعض لوگ ذی روح کی ڈیجیٹل تصاویر کو اصلاً حلال کر رہے ہیں تو یہ تشویشناک بات ہے. اس کا مطلب یہ ہے کہ انہوں نے بھی چودہ سو سالہ سنی روایت کو یک قلم نظرانداز کرتے ہوئے شریعت مطہرہ کو مذہبی منقولات سے گنجائشیں اور جواز برامد کرنے کا تختہ مشق بنا لیا ہے! العیاذ باللہ!
ایک زمانہ تھا جب سر سید پر انہیں علما نے ذی روح کی تصویر کو حلال کرنے کے جرم میں کافر قرار دیا تھا. خیر, اب سوال یہ پیدا ہوتا ہے کہ ایک جدید تعلیم یافتہ شخص یہ سب کچھ دیکھ دیکھ کر کافر و ملحد اگر نہیں ہونا چاہتا تو اس کے پاس کیا راستہ بچتا ہے؟ میں اپنی جگہ اس سوال کا جواب یہ دیتا ہوں کہ پہلے مغربی و مشرقی فلسفہ کا گہرا مطالعہ کیا جائے اور فلسفیانہ تفکیر کا ایک عمل جلد از جلد شروع ہو. اس کے ساتھ ہی اردو میں جدید ترین فلسفیانہ ادب کا ترجمہ کیا جائے. اور اس قسم کے مختلف طریقوں سے کام لے کر تشددپسند مذہبی ڈسکورس کو تعقل پسندی سے بدل دیا جائے, ورنہ مذہبی جھگڑوں میں ساری دنیا تباہ ہو جائے گی. اور اس کے لیے معاشرے کے عالی دماغوں کو سب سے پہلے منتخب کیا جائے. مذہبی تشدد کا اصل سبب اعلی تعلیم یافتہ طبقہ کے خواص میں قائم عقائدی برتری کا ڈسکورس ہے جو دراصل انسان کی گروہی عصبیت کے جذبے پر قائم ہے نہ کہ اس بات پر کہ ایک عقیدہ واقعی دوسرے عقائد پر عقلاً برتری رکھتا ہے. موحد سے موحد مذہبی عقیدہ کے حامل افراد خدا کو اس وقت تک
اگر ان کے اندر سے اس عقائدی برتری کے جذبہ کو نکال دیا جائے تو مذہبی تشدد اور لائف اسٹائل کا مسئلہ باقی نہیں رہ سکتا. معاشرہ کے مغربی تعلیم یافتہ خواص اگر فلسفہ پڑھیں گے تو ان کا جواب دینے کی غرض سے علمائے دین کو بھی فلسفہ کی ورق گردانی کرنی ہی پڑےگی, اور وہ لازماً اس سے متاثر ہوں گے, خواہ مثبت, خواہ منفی. اور میں نہیں چاہتا کہ وہ منفی طور پر متاثر ہوں, لیکن اگر خدا کو یہی منظور ہے تو ہم آپ کیا کر سکتے ہیں. دراصل اہل مذہب کی ایک تعداد تشدد کا سہارا لے کر مذہب ہی کو نقصان پہنچا رہی ہے. اور مجھے یہ منظور نہیں ہے, لیکن فلسفہ آخری چارہ کار ہے.
زید: درست! مگر جہاں تعقل آتا ہے وہاں مذہب ٹھہر نہیں سکتا ۔ کیا ایسا نہیں؟
(میں نے ان صاحب کے اس آخری سوال کا جواب اب تک نہیں لکھا ہے)

تبصرے

اس بلاگ سے مقبول پوسٹس

تحقیق کے مسائل

تحقیق ایک اہم علمی فریضہ ہے۔ تحقیق کے ذریعے ہم نامعلوم کا علم حاصل کرتے ہیں۔ غیر محسوس کو محسوس بناتے ہیں۔ جو باتیں پردہ ٔ غیب میں ہوتی ہیں، انہیں منصہ ٔ شہود پر لاتے ہیں تا کہ کسی امر میں یقینی علم ہم کو حاصل ہو، اور اس کی بنیاد پر مزید تحقیق جاری رکھی جا سکے۔تحقیق ایک مسلسل عمل ہے۔ موجودہ دور میں یہ ایک نتیجے تک پہنچنے سے زیادہ ایک طریقے ( تک پہنچنے) کا نام ہے۔نتیجہ خواہ کچھ ہو، موجودہ دور میں اس کے طریقہ ٔ کار یا منہاجیات کو صاف و شفاف بنانا فلسفیانہ طور پر زیادہ ضروری سمجھا جاتا ہے تاکہ زیادہ تر نتائج صحت کے ساتھ محسوسات کے دائرے میں حتی الامکان منتقل ہو سکیں۔ دائرہ تحقیق میں ایک مقدمہ کو نتیجہ میں بدلنے کے طریقے کی جس قدر اصلاح ہوتی جائے گی اسی قدر تحقیق معتبر مانی جائے گی۔ البتہ بعض اوقات یوں بھی ہوتا ہے کہ کسی تحقیق کا طریقہ صحیح نہیں ہو اور نتیجہ بالکل صحیح ہو۔ لیکن اس ناقابل حل مسئلے کے باوجود بہرحال طریقے میں حذف و اضافہ اور اصلاح و تصحیح کی ضرورت ہمیشہ باقی رہتی ہے۔ تحقیق کے عربی لفظ کا مفہوم حق کو ثابت کرنا یا حق کی طرف پھیرنا ہے۔ حق کے معنی سچ کے ہیں۔ مادہ حق سے...

قرآن اور بگ بینگ

ایک بہت طویل عرصے سے اہل اسلام کا مغرب زدہ طبقہ قرآن کی تصدیق جدید ترین سائنسی تحقیقات کی بنیاد پر کرنا چاہتا ہے. اس کی اصل دلیل یہ ہے کہ اگر قرآن خدا کی کتاب نہ ہوتی تو اس میں بیسویں صدی کے سائنسی انکشافات کا ذکر چودہ سو سال پہلے کیونکر ممکن تھا؟ اس سلسلے میں ایک بہت بڑی مثال بگ بینگ کی دی جاتی ہے اور قرآن کی اس آیت کو دلیل بنایا جاتا ہے: اَوَلَمْ يَرَ الَّذِيْنَ كَفَرُوْٓا اَنَّ السَّمٰوٰتِ وَالْاَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنٰهُمَا ۭ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاۗءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۭ اَفَلَا يُؤْمِنُوْنَ کیا کافروں نے نہیں دیکھا کہ آسمان اور زمین دونوں ملے ہوئے تھے تو ہم نے جدا جدا کردیا۔ اور تمام جاندار چیزیں ہم نے پانی

مذہب و تصوف اور فلسفہ و سائنس کا منتہائے مقصود

     یہ کائنات نہ کوئی ڈیزائن ہے اور نہ اس کا کوئی ڈیزائنر۔ اور نہ یہ کائنات عدم ڈیزائن ہے جس کا ڈیزائنر معدوم ہے۔ یہ دونوں بیانات ناقص ہیں۔ ہم بحیثیت انسان بذریعہ حواس خارج میں جو کچھ دیکھتے ہیں وہ دراصل ہماری وجدان کی مشین اور ذہن ہی سے پروسیس ہو کر نکلتا ہے۔ اور وجدان کے اس جھروکے سے نظر آنے والی یہ کائنات ایک ایسی احدیّت کے طور پر ابھرتی ہے جس میں یہ ڈیزائن صرف ایک منظر ہے جس کی شناخت عدم ڈیزائن کے دوسرے منظر سے ہوتی ہے۔ اسی طرح اس کائنات میں منصوبہ بھی ایک منظر ہے جس کی شناخت عدمِ منصوبہ کے دوسرے منظر سے ہوتی ہے۔ کائنات میں چیزیں ایک دوسرے کے بالمقابل ہی شناخت ہوتی ہیں۔ اس لیے یہ کہنا کہ کائنات میں کوئی منصوبہ ہے اس لیے کوئی منصوبہ ساز ہونا چاہیے، یا کائنات بجائے خود کوئی ڈیزائن ہے اس لیے اس کا ڈیزائنر لازماً ہونا چاہیے ناقص خیال ہے۔ اسی طرح یہ کہنا کہ اس کائنات میں عدم ڈیزائن ہے اور اس لیے اس کا کوئی ڈیزائنر نہیں ہے یہ بھی ایک ناقص خیال ہی ہے۔ یہ دونوں بیانات آدھے ادھورے مناظر کی تعمیم کی بنا پر گمراہ کن قیاس کی مثالیں ہیں۔ یاد رہے کہ منصوبہ صرف ایک منظر ہے، یا یوں...